FILM

Retrospektiva Gorana Devića na predstojećem Beldocsu!

Dvanaesti međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs prirediće retrospektivu dela hrvatskog autora Gorana Devića, koji će biti gost festivala. Jedan od najboljih dokumentarista Balkana predstaviće se sa osam filmova, uključujući i međunarodnu premijeru njegovog poslednjeg filma “U ime Republike Hrvatske”. Ova retrospektiva, koja će se prikazivati u Jugoslovenskoj kinoteci, biće prilika da se publika u Srbiji upozna sa nekim od njegovih najboljih, […]

Published

on

Dvanaesti međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs prirediće 
retrospektivu dela hrvatskog autora Gorana Devića, koji će biti gost 
festivala. Jedan od najboljih dokumentarista Balkana predstaviće se sa 
osam filmova, uključujući i međunarodnu premijeru njegovog poslednjeg 
filma “U ime Republike Hrvatske”. Ova retrospektiva, koja će se 
prikazivati u Jugoslovenskoj kinoteci, biće prilika da se publika u 
Srbiji upozna sa nekim od njegovih najboljih, a do sada nikada viđenim 
ili retko prikazivanim delima.

Dević svojim filmovima na autentičan način daje antropološki presek 
Hrvatske, koji se zahvaljujući srodnostima u mentalitetu i zajedničkom 
duhovnom prostoru reflektuje i na ceo region. Sa istančanim osećajem za 
prepoznavanje teme i njeno analiziranje kroz pokretne slike, autor se 
pozicionirao među najbolje regionalne režisere srednje generacije. O 
tome svedoče brojne nagrade u Hrvatskoj, regiji i svetu.

Iako je osvojio “Zlatnu arenu” za režiju na festivalu u Puli 2009 za 
igrani film “Crnci”, nastao u korežiji sa Zvonimirom Jurićem, Dević 
(1971) je skoro dve decenije veran dokumentarnom filmu. Režiser koji se 
često vraća rodnom gradu – Sisku – delom “Uvozne vrane” 2004. postavio 
je obaveznu lektiru kada je reč o temi usputnog fašizma.

Dve godine kasnije, u “Nemam ti šta reć lijepo”, kroz strukturu 
noir-trilera, bavio se ratnim zločinom počinjenim u centru grada, a 
zapravo oslikao zajednicu koja mora da se nosi s onim što je počinjeno u 
njeno ime. I u delu “Tri”, držao se teme rata, kroz priču o tri bivša 
vojnika, koji su se borili na različitim stranama, a onda seli i bez 
dlake na jeziku pričali o svojoj ulozi u građanskim sukobima u regionu.

Pre 11 godina u filmu “Sretna zemlja”, paralelno prateći putovanja 
bivših partizana u Kumrovec i NDH-a simpatizera u Blajburg, tragao je za 
odgovorom na pitanje da li svi oni na svojim odredištima nalaze ono što 
traže?

Filmom “Poplava” 2010. propitivao je da li u pasivnim krajevima
Hrvatske, koje svakih dvadesetak godina pogađa poplava, prirodna 
katastrofa može da poveže ono što je bliska ratna prošlost razdvojila.

U filmu “Donžuani: oprostite gospodična” pratio je neobičnu radionicu za 
strance dubljeg džepa u Zagrebu, tokom koje se uče kako da zavedu ženu i 
odvedu je u krevet.

“Dvije peći za udarnika Josipa Trojka” (2012) je hronologija gradnje 
nove, kapitalističke peći u bivšoj Železari Sisak, i to filmskom 
tehnikom, na način kako bi to radila propaganda prve petoletke.

Najnoviji, ovogodišnji dokumentarac “U ime Republike Hrvatske” prati 
hrvatskog anti EU aktivistu Marka Franiškovića čija antirežimska 
delatnost od strane države biva interpretirana kao opsesija.

https://www.youtube.com/watch?v=vNPFDixV_mg

Dević je studirao arheologiju i pravo, te zatim diplomirao režiju na 
Akademiji dramskih umetnosti u Zagrebu, gde trenutno radi kao docent na 
studijama dokumentarnog filma.

Ovogodišnji Beldocs predstaviće u Beogradu više od 120 premijernih 
filmova iz celog sveta, u 16 različitih selekcija. Pored retrospektiva 
Gorana Devića i Kazua Hare, domaćeg i takmičarskog programa, publika će 
moći da uživa i u muzičkim, biografskim i umetničkim dokumentarcima kao i izboru iz savremenog portugalskog dokumentarnog filma.

Foto Promo

Najnovije