Đorđe Stanimirović jedan je od mladih reditelja koji je svojim radom doneo dašak drugačijeg pristupa temama koje se bave domaće serije. Lagano, brzo, lepršavo, pozitivno, čak i kad je reč o ozbiljnim i teškim životnim pitanjima, ukratko sve ono što sve više nedostaje domaćoj produkciji, neka su od glavnih obeležja Stanimirovićevog rada. Serija „Preživeti Beograd“ najbolji je pokazatelj pokretačke energije o kojoj govorimo, a koja je bez sumnje zaštitni znak mladog reditelja. Trenutno na televiziji Kurir gledamo njegov u svakom pogledu nesvakidašnji izlet u crnu komediju „Feliks“, i unapred se radujemo još jednoj komediji čija su snimanja upravo otpočela. Reč je o sitkomu „Zbornica“. O tome, a i o još mnogo čemu Đorđe Stanimirović u ekskluzivnom interrvjuu za Film i TV otkriva nam sve o projektima na kojima trenutno radi.
Koji je bio najveći izazov pri radu na seriji “Feliks”? Da li je na kraju priča o Simeonu Rakiću dobila baš onakve obrise kako ste ih vi i vaš tim zamislili pre početka snimanja?
– Definitivno najveći izazov je bio napraviti format. Dramaturgija sitkoma je specifična i ovo nije forma koja je u Srbiji ustaljena, čak mogu reći da je do sada nije ni bilo. Kada smo počeli rad u writers roomu, izvršni producent serije Đorđe Vranješ, doneo je pred pet pisaca precizan šablon po kom se radi scenario za sitkom. Pisanje scenarija je trajalo oko šest meseci, tokom rada dodali smo još pisaca, na kraju smo ih imali deset. Kolega reditelj Stefan Malešević i ja, uz Vladimira Kecmanovića i Bobana Jevtića, komentarisali smo i odobravali epizode, da bismo konačno stigli do finalnog scenarija.
Onda je došlo snimanje, pa sve iz početka. Napraviti format serije, karaktere, odnose među likovima, vizuelni identitet, sve su to bile ozbiljne, ali slatke muke prvih nedelja snimanja. Potom, kada se sve uspostavilo, postalo je lako i zabavno.
Simeon Rakić, vrhunski prevarant, prevario je i nas kao autore, te je priča sama sebe vodila i prerasla sva naša očekivanja.
Čime se izdvaja “Feliks” u odnosu na druge serije? Koliko teško i zahtevno je raditi na sitkomu?
– Feliks je inteligentna komedija koja će vas terati da se naglas smejete, ali i ostaviti dugoročan efekat, pa ćete se smejati iznova sumirajući utiske o epizodi.
Rad na sitkomu nije težak ako ste spremni da se igrate. Od izuzetne važnosti je isprovocirati glumce na improvizaciju, tada morate naći pravu meru. Ukoliko se u tome uspe, uspeh je zagarantovan.
Ima li domaća publika “sluha” za sitkom? Hoće li naši scenaristi, reditelji producenti… konačno uspeti da odviknu srpskog gledaoca od “Boljeg života” i “Srećnih ljudi”? “Igra sudbine” već dve godine drži tempo u pogledu rejtinga, uprkos svim serijama koje su dolazile i prolazile…
– Domaća publika danas u vreme hiper produkcije ima priliku da vidi najrazličitije forme i žanrove na tv ekranima. Mislim da nema razloga da odvikavamo gledaoca od naših starih serija, kada neko delo ima univerzalnu priču, ono ne stari i ne gubi na aktuelnosti. Producenti, odnosno emiteri mogu u mnogome da upravljaju time šta će narod voleti, jer ako nečeg nema dugo, to se i zaboravi. A uvek i važi ono, ako se serija emituje posle Drugog Dnevnika, ona će biti gledana ili najgledanija, bez obzira na realne kvalitete. Igra sudbine i druge sapunice koje se adaptiraju za naše govorno područje, definitivno imaju ogromnu gledanost. To će tako biti uvek, ta forma je nenadmašiva u pogledu gledanosti, kako kod nas tako i u celom svetu, bez obzira da li je na domaćem jeziku ili turskom, španskom i slično. Mislim da kolege koje proizvode pomenutu seriju kod nas rade veoma mudro i kvalitetno. Voleo bih da vidim potpuno domaću sapunicu, ovde napisanu od strane naših pisaca.
Po čemu ćete pamtiti rad na “Feliksu”?
Rad na Feliksu ću pamtiti po novim sjajnim saradnicima koje sam stekao. Nemoguće bi bilo da serija izgleda kako izgleda bez predanog rada pomenutog producenta Stiglitz produkcije, i svakako Firefly produkcije. Filmsku fotografiju za tv sitkom, napravio je genijalan snimateljski dvojac iz Banja Luke, Saša Petković i Dragan Radetić, koji su za svoj rad pre par dana nagrađeni Zlatnom antenom za fotografiju serije Kosti. Sve moje improvizacije i igrariju na setu s glumcima, strpljivo je u celinu složio sjajni Saša Karakaš, montažer, takođe iz Banja Luke. A da Nenad Paranosić nije napravio neverovatnu scenografiju, mi svakako ne bismo mogli toliko da se pokažemo. Iznad svega, srećan sam što mi je bilo dozvoljeno da se opušteno igram u stvaranju ove serije što se, nadam se, oseća dok gledate epizodu.
Još jedna od serija na kojoj uskoro počinjete da radite je i “Zbornica”? Možete li nam reći nešto više o toj seriji? Šta možemo da očekujemo?
Serija Zbornica je novi sitkom koji pripremam u produkciji Telekoma Srbije i Atos filma. Snimanje 50 epizoda, po scenariju Vladimira Đurđevića, počinjemo 30.10. u Beogradu. Ovo je priča o kolektivu jedne osnovne škole, njihovim međusobnim odnosima i vannastavnom životu. Pratićemo komične situacije iz privatnog života, ali i poslovne nedaće naših likova. U stalnoj glumačkoj postavci gledaćemo Goricu Popović, Katarinu Žutić, Jovanu Balašević, Anku Gaćešu, Paulinu Manov, Nebojšu Ilića, Zorana Cvijanovića, Miloša Samolova, Đura Brstinu i Dejana Lutkića. Uz navedene, kao jedino dete koje se pojavljuje u seriji, po prvi put zaigraće Marko Nikitović, a imaćemo i desetak gostujućih zvezda.
Možete očekivati mnogo smeha i dobre zabave.
Ima li već naznaka kada bismo mogli da gledamo “Zbornicu” na malim ekranima?
Emitovanje Zbornice je zakazano za proleće 2022.
“Preživeti Beograd” produkcije Contrast Studios na neki način je pečat vašeg rada, i taj pečat lepršavosti, pitkosti i prirodnosti prepoznaje se u svim vašim narednim serijama. Hoćete li dati drugu šansu preživljavanju Beograda? Znamo od ranije da je bilo nekih planova za nove priče, pa čak i spinof.
Preživeti Beograd je moja prva samostalna autorska serija, i biće mi uvek draga. Ja sam ostao pristalica toga da sve što prikazujemo gledaocu mora biti pitko i neopterećujuće, pre svega u cilju zabave, jer previše je teških tema na našim prostorima, zaista ne moraju i tv serije da budu mračne i teške. Preživeti Beograd je mladalačka seija koja sada slavi dve godine od premijere, a ja sam za te dve godine kao autor prilično sazreo i u Feliksu primenio značajno jača sredstva i rad s glumcima kako bismo i teške teme obradili tako da u seriji prođu pitko.
Nastavku Preživeti Beograd, ili spinofu se, zajedno sa mnogobrojnim fanovima serije na društvenim mrežama, nadam i ja, ali to će zavisiti od odluke producenata i emitera. Glumci su spremni da se vrate svojim voljenim likovima.
Postoji li neki žanr koji bi vam došao kao izazov? Nešto u čemu biste voleli da se oprobate, možda, tokom naredne godine?
Želim da se ozbiljno bavim komedijom. Nadam se da ću dostići da napravim seriju kao Modern family, za naše prostore. Takođe, želim da snimam filmove, tako da deluju lagano i pitko, a da se posle neko vreme gledalac pita šta je u stvari odgledao, da analizira svoje postupke i odnose s ljudima. Najviše me privlače naizgled obični, karakteri, porodični odnosi, odnosi u braku. Postoji i jedan pilot koji sam odavno snimio, Kad se zarumene obrazi, koji upravo govori o porodičnim odnosima.
Kako vam se dopadaju serije koje se trenutno emituju? Ove godine prikazano ih je mnogo, ali ako bismo premotali film unazad, izdvojila su se dva hita. Da li je masovna produkcija dobra? Imamo li gledalaca za toliko serija?
Da, zaista se mnogo toga emituje, i teško je sve ispratiti. Mislim da je srpska produkcija serija veoma napredovala poslednjih godina, tako da je teško odabrati najbolju. Da bi serija postala hit u današnje vreme, zaslužan je emiter možda i više od same serije, kao i marketing. Mislim da Srbija nema dovoljno gledalaca za sve serije koje proizvodimo, ali srećom, krenula je prodaja naših serija po regionu, ali i svetu. Masovna produkcija zvuči kao nešto loše, ali zapravo, ona je profilisala mnogo novih autora i filmskih radnika, što znači za naš posao. Kod nas se snima i veliki broj stranih projekata, tako da naši profesionalci dobijaju šansu da rade i na bolivudskim i holivudskim projektima, ne može se reći da tu ima bilo šta loše. A serije koje mi proizvodimo, nalaze se na velikim video klubovima Telekoma, i United medije, pa će, kao Netflixove, svoj život imati i dugo nakon emitovanja na tv stanicama.
BONUS VIDEO Sve tajne serije SREĆNI LJUDI: Ukinuta je zbog…