Od
subote, 8.februara na kanalu Discovery počinje emitovanje prve sezone emisije
„Ričard Hamond: ogromne strukture“.
U
inženjerskom svetu, veličina može da znači sve. A ova serija puna akcije bavi
se super veličinama dok legendarni britanski stručnjak za automobile i
entuzijasta za graditeljstvo Ričard Hamond kreće u avanturu globalnih razmera.
Od Velike Britanije i Nemačke do SAD, on je u misiji da istraži najveće svetske
strukture i mašine i ide iza kulisa da bi razumeo naučne osnove svega
„velikog“ i shvatio kako inženjeri rade na izgradnji, održavanju i
korišćenju ogromnih struktura. Svaka epizoda vodi ga na novu lokaciju i do
novih mega struktura, gde sreće zaljubljenike u svoj posao koji pokreću ove
gigante i istražuje njihovu naučnu osnovu kroz niz eksperimenata. Od najdužeg
podzemnog železničkog tunela na svetu do teretnog broda veličine četiri
fudbalska igrališta, Ričard se upustio u proučavanje zaista ogromnih primera
inženjerskog genija.
Kako
je emisija nastala?
Obožavam
da snimam inženjerske emisije jer sam fasciniran naukom, ali i ljudima koji
stoje iza nekih zaista neverovatnih ostvarenja. Nisam inženjer niti naučnik,
tako da mogu da postavim očigledna pitanja, sve dok ne shvatim određeni problem
na pravi način i ne budem siguran da ga razumeju i drugi! Koristili smo „Big“
kao temu, jer je to potpuno drugačiji način posmatranja inženjerstva. Bilo da
se radi o kontejnerskom brodu dugom četvrt milje, najdužem železničkom tunelu
na svetu koji se proteže dva kilometra ispod Alpa, o ogromnoj hidroelektrani
ili naftnoj platformi – zanimljivo je posmatrati džinovske strukture, način na
koji one funkcionišu i kako je uopšte živeti i raditi na njima.
Od
toliko neverovatnih inženjerskih podviga, kako ste izabrali one koje ćete
uključiti u emisiju?
Želeli
smo da pronađemo zanimljive slučajeve i zaista ih istražimo. Vozeći se
električnim motociklom dva kilometra ispod Alpa hteli smo da ispitamo bazni
tunel Brenner, najduži železnički tunel ikad izgrađen. Dozvolili su nam da
detoniramo eksploziv i vozimo se mašinom za probijanje tunela, kako bi
prokopali put kroz stenu i kročili tamo gde niko pre nas ranije nije. Takođe,
vozili smo se u C-5M Super Galaxy, najvećem vojnom teretnom avionu na svetu.
Dopustili su nam da se ukrcamo tokom dopune goriva što je prilično uzbudljivo
ako uzmete u obzir činjenicu da smo leteli 6000 metara iznad zemlje, brzinom od
500 km/h, avionom koji
je težak 400 tona i udaljen oko 25 stopa od druge letelice! Dakle, poenta je
istraživanje različitih svetova u kojima drugi ljudi zaista žive i rade.
Sa
kojim izazovima ste se suočili snimajući džinovske strukture?
Za
početak, one nisu izgrađene kako bi smestile snimateljske ekipe. To su radna
okruženja, te prolazak od vrha kontejnerskog broda Maersk do njegovog donjeg
dela za potrebe snimanja nije bio lak zadatak. Morali smo da spustimo kamere pomoću
konopaca i stativa i odemo dole merdevinama. Za to su nam bila potrebna čitava
dva sata, a snimili smo pet minuta materijala. Takođe, snimali smo na naftnoj
platformi, što nije mesto namenjeno muškaracima i ženama koji tumaraju tuda,
razgovaraju i nose tešku snimateljsku opremu. Tako da je definitivno izazovno
snimati džinovske strukture.
Ovaj
serijal omogućio Vam je da posetite brojna mesta na svetu – koja Vam je bila
omiljena lokacija za snimanje i zašto?
Uživao
sam u snimanju brane Kölnbrein u Austriji, zato što su brane građene u
divljini, a tamo sam uvek srećniji nego
u gradu. To je bilo neverovatno i prelepo mesto. Brana je dvostruko zakrivljena
jer je veoma tanka u odnosu na težinu vode koju zadržava, a to postiže
efikasnim prianjanjem uz stene.
Ako
biste se vratili u prošlost da vidite kako je građeno neko džinovsko
inženjersko čudo, šta bi bio Vaš izbor?
Deo
mene misli da bi to bile piramide zato što se vodi rasprava o tome kako su
građene – da li su ih valjali na trupcima ili ih je hiljade ljudi vuklo kroz
pesak. Zamislite efekat koji je građevina takvog obima imala na ljude u tom
trenutku. Slično je i danas onima koji žive u malim jednostavno izgrađenim kućama
i onda se u nekom trenutku nađu naspram višespratnice. Takođe, jednako su
zanimljivi prvi avioni, neverovatni inženjerski poduhvati braće Wright.
Da
li postoji nešto što ste želeli da uradite u emisiji, ali nije bilo moguće iz
nekog razloga?
Ne, jer su nam ljudi bili od velike pomoći, a mi smo bili
ambiciozni. Želeli smo da prođemo kroz sva mesta do kojih inače ne možete da
dođete. Na primer, hteli smo da odemo iznad najviše platforme na Burj Kahlifi,
te su nam dopustili da posetimo apsolutni vrh koji inače nije dostupan. Na
platformi Gulf Oil poželeo sam da vozim podmornicu koju su koristili za
popravljanje i dozvolili su mi. Dakle, ljudi su zaista bili kooperativni i to
je sjajno jer vas ova emisija vodi na mesta koja inače ne biste imali priliku
da vidite.