Connect with us

Domaći film

TOP 10 NAJBOLJE OCENJENIH SRPSKIH FILMOVA: „Južni vetar“ NIJE na LISTI, ali evo KO je PRVI!

Ovih 10 filmova obeležili su poslednjih 30 godina srpske kinematografije

Published

on

TOP 10 NAJBOLJE OCENJENIH SRPSKIH FILMOVA: „Južni vetar“ NIJE na LISTI, ali evo KO je PRVI!

Ove godine obeležava se tri decenije srpske (samostalne) kinematografije. Od 1992. godine do danas prikazano je ukupno 327 filmova. Najmanje ih je prikazano 1996 (samo tri), a najviše 2014, 2015, 2016. i 2019 (po 17). Samo u protekloj deceniji snimljen je i prikazan 141 film.

Ako je suditi prema ocenama korisnika sajta IMDb (filmska internet baza podataka), koji su glasali u velikom broju, ovih 10 naslova su najpopularniji u srpskoj kinematografiji.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FILMITV.RS (@filmitv.rs)

1. TOMA (8.8)

Film “TOMA” je impresionistički portret Tome Zdravkovića koji prikazuje same njegove početke, baš kao i vrhunac slave, njegove ljubavi koje su ga inspirisale prilikom komponovanja nekih od najvećih hitova, baš kao i odnos sa velikim brojem prijatelja koje je imao u umetičkom miljeu tadašnje Jugoslavije. Pored Tome, kroz film ćemo pratiti i živote poznatih umetnika tog vremena: Zorana Radmilovića, Mike Antića, Tozovca i drugih. “TOMA” je biografski film o Tomi Zdravkoviću, čoveku koga ne pamtimo samo po njegovim pesmama i načinu na koji ih je pevao, već i kao jednog velikog boema – po ponašanju i u duši. Film prati dve linije radnje: 1991. pratimo odnos Tome i doktora koji započinje lečenje Tome i kako se to poznastvo pretvara u prijateljstvo. Druga linija prati Tomin život: od detinjstva u Pečenejvicma, preko poznanstva sa Silvanom Armenulić koje će presudno uticati na njegovu karijeru ali i na privatni život, dostizanja neslućene visine popularnosti, ali i dna života. Ovo je priča o duši.

2. LEPA SELA LEPO GORE (8.6)

„Lepa sela lepo gore“ je srpski film iz 1996. godine. Snimljen je prema priči Vanje Bulića a režirao ga je Srđan Dragojević. Pored njih dvojice u izradi scenarija su učestvovali Biljana Maksić i Nikola Pejaković. Osnova za priču (i film) je istiniti događaj, tokom koga je septembra 1992. godine sedam srpskih vojnika bilo devet dana okruženo u 97 metara dugom tunelu Brodar kod Međeđe (8 km od Višegrada).

Radnja filma „Lepa sela lepo gore“ govori o dvojici mladića, Milanu i Halilu, koji su odrasli u malom mestu u Bosni i Hercegovini pored ovog tunela. Oni su u detinjstvu bili najbolji prijatelji, proživeli najznačajnije događaje zajedno ali nikada nisu ušli u tunel zbog straha od drekavca (mitološkog bića kod Južnih Slovena). Događaji su prikazani kroz Milanova sećanja koji se nalazi u Vojnoj bolnici u Beogradu u kojoj se leče žrtve građanskog rata u Jugoslaviji. Sa početkom ratnih dejstava Milan i Halil napuštaju rodno mesto i pridružuju se novim nacionalnim vojskama, ali ih sudbina ponovo vraća nazad. Milan se sa grupom saboraca našao zarobljen i primoran da uđe u ovaj tunel, na čijoj se suprotnoj strani našla Haililova četa. Oni su prinuđeni da ostanu u tunelu i čekaju pojačanje. Tada upoznajemo članove Milanove grupe i njihove najrazličitije sudbine od beogradskih sitnih lopova, narkomana, dobrovoljaca, profesora i profesionalno obučenog oficira bivše Jugoslovenske narodne armije. Njihove razgovore i svađe povremeno su prekidane oružanim obračunima sa vojnicima s druge strane tunela. Kada shvataju da pomoć neće doći odlučuju da po cenu života izađu napolje. Film se završava tako što Milan u bolnici ustaje iz kreveta, pokušava da ubije muslimanskog mladića koji se lečio u susednoj sobi ali u odlučujućem trenutku odustaje.

Film je dobio kultni status moderne srpske kinematografije, a 1996. godine bio je kandidat za Oskara za najbolji film van engleskog govornog područja.

3. LAJANJE NA ZVEZDE (8.6 – manji broj ljudi koji su glasali u odnosu na prethodni film)

Početkom šezdesetih godina, u jednoj provincijskoj gimnaziji, natprosječno inteligentni i uspješni učenik četvrtog razreda Mihailo ima teškoća s ljubavnim životom, točnije s djevojkom koju nikako ne uspijeva osvojiti. Glavni suparnik je njegov brat, momak koji već zarađuje pa mu škola i nije potrebna. Šaroliko društvo čine i učenik koji se razmeće snagom i kojeg profesor tjelesnog fanatično trenira za boksačkog prvaka te dječak koji za profesore predstavlja „zlatno dijete“, a za prijatelje ulizicu. Nervozni direkor škole ne zna tko mu radi više problema, nemogući đaci ili „uvrnuti“ profesori.

4. NOŽ (8.5)

Film počinje kada Osmanovići na pravoslavni Božić 1942. godine naoružani upadnu u dom Jugovića. Masakriraju čitavu porodicu koja se okupila da proslavi veliki pravoslavni praznik, ali poštede malog Iliju, tek rođenu nekrštenu bebu. Njega odnosu u svoje selo i predaju ga Rabiji, čiji je muž poginuo te noći u pohodu na Jugoviće. Namera im je da Rabija odgaja malog kao svoje dete i da naprave od njega muslimana koji će mrzeti i ubijati Srbe.
U znak odmazde, u Osmanoviće upadju četnici koji izvrše pokolj nad muslimanima. Rabija uspeva da se sakrije na tavanu sa malim Ilijom, ali četnici odnose njenog pravog sina, verujući da je to srpsko dete koje je otetto Jugovićima. Mali Ilija preživljava rat i odrasta kao Alija Osmanović uz Rabiju, verujući da mu je ona prava majka, a da su četnici odneli njegovog brata.
Kao mladić odlazi u Sarajevo na studije, ali ga slučaj nestalog brata proganja i on odlučuje da ga pronađe.

5. LETO KAD SAM NAUČILA DA LETIM (8.5)

Dvanaestogodišnja Sofija (Klara Hrvanović) mašta o kampovanju sa ekipom i svom prvom poljupcu. Ipak, primorana je da letovanje provede u trošnoj porodičnoj kući na Hvaru, sa svojom pomalo napornom bakom Marijom (Olga Odanović) i luckastom baba-tetkom Luce (Snježana Sinovčić).
Bez društva, dometa i interneta, Sofijin život na Hvaru je ‘’pa ka o’’, ali monotoniju ubrzo prekida neobično ponašanje bake Marije. Sofija naslućuje da je u pitanju nekakva tajna romansa, ali velika istraga babinog ljubavnog života zapravo rezultira otkrićem dugo čuvane porodične tajne.
Sa novim prijateljstvima, simpatijama i avanturom, Sofija dobija svoje letovanje iz snova, ali i mnogo više nego što je mogla da izmašta.

6. KAD PORASTEM BIĆU KENGUR (8.4)

Film „Kad porastem, biću Kengur“ sastoji se iz tri isprepletene priče čija je radnja smeštena na Voždovac. U prvoj priči, voždovački „urođenik“ Braca pokušava da „zbari“ Iris, manekenku iz centra grada. Iako se trude da ne budu „dva sveta“, oni to definitivno jesu. U drugoj priči, Šomi i Duje se klade na pobedu engleskog fudbalskog kluba „Istvič“, u kome brani njihov školski drug, a protiv favorizovanog „Mančestera“. U trećoj priči, Avaks i Hibrid provode dan u gluvarenju na krovu solitera i očekivanju da se nešto desi. Pobornici su filozofije „najrentabilniji sam kad sedim kod kuće – nema prihoda, ali nema ni rashoda“. Onda Avaks ugleda neobičnu pojavu na nebu.

7. PROFESIONALAC (8.4)

„Profesionalac“ je srpski film snimljen 2003. godine u režiji Dušana Kovačevića, koji je napisao i scenario. Glavne uloge tumače Bora Todorović i Branislav Lečić.

Radnja filma smeštena je u period između 1991. i 2001. godine. Teja (Branislav Lečić) je novi direktor jedne izdavačke kuće. Ima posebno težak dan jer njegovi radnici prete štrajkom. Baš tad ga sekretarica obaveštava da ima posetioca (Bora Todorović) koga nikako ne može da se otarasi.

Nezvani gost dolazi sa koferom u kome se nalaze predmeti koji direktoru izgledaju poznato. Između ostalog, tu je i hrpa knjiga za koju će se ispostaviti da ih je sam Teja napisao, iako on to još uvek ne zna. Naime, misteriozni posetilac je Tejina senka, čovek koji ga je godinama pratio zbog njegovih radikalnih opozicionih stavova.

Knjige su nastale na osnovu policijskih dosijea. Kao i mnoga druga Kovačevićeva dela, ova drama sa elementima komedije, sa puno cinizma i ironije, govori o ovdašnjem mentalitetu i apsurdu življenja u policijskoj državi.

8. MI NISMO ANĐELI (8.3)

Dvadesetogodisnji apsolvent književnosti Nikola ima dva problema: redovnu jutarnju amneziju pracenu mamurlukom i budjenje u krevetima nepoznatih devojaka. Nevolja pocinje kada se u njegov zivot umesaju trudnoca i ljubav. Naime, maturantkinja Marina, jedna od mnogih Nikolinih „jednokratnih“ avantura, zatrudni i pritom se jos i zaljubi u njega. Nazalost, Nikola se ne seca bas najbolje svih okolnosti. Marinina najbolja drugarica odluci da stvar uzme u svoje ruke. Posto Marina odbija da prekine trudnocu, ona planira niz suludih strategija po ugledu na svoje omiljene romane sa srecnim zavrsetkom, kako bi se „surovi ljubavnik“ Nikola zaljubio u Marinu…

9. MRTAV ‘LADAN (8.3)

Dvojica braće, Kiza i Lemi, švercuju svog mrtvog dedu u vlaku jer nemaju novac da ga prebace iz Beograda u Vršac, gdje ih čeka njihov nezgodan otac koga se mnogo plaše. U vlaku se nađe i narko diler Limeni, koji, plašeći se policije, ubaci mrtvacu paketić droge u džep. Kiza i Lemi odlaze u vagon restoran, dok vlak naglo koči, a težak kofer pada Dedi na glavu. Ostali putnici u kupeu konstatuju da je to ubilo dedu. Svako iz svojih razloga ne želi policiju u kupeu i oni riješe da ga izbace kroz prozor.

S time, Kiza i Lemi nastave put da potraže svoga dedu, u potrazi je također policajac koji ga traži zbog nagrade, a tu se također nađu i vlasnici koji se svađaju na čiji je teritorij deda sletio, Limeni koji traži drogu, vozač šlepera u čijem je kamionu deda završio.

10. MONTEVIDEO, BOG TE… (8.3)

Vreme odvijanja događaja je u rasponu od kraja 1929. godine do početka septembra 1930. godine. kada se fudbaleri, veliki nacionalni heroji, kroz priču o tadašnjim kulturnim i društvenim događajima, najpre u Beogradu, bore sa dramskom svakodnevicom siromašnih, ali najpre neiskvarenih fudbalera sa jedne strane, odnosno beogradske i uopšte jugoslovenske buržoazije sa druge.

Radnja prati njihove živote, lične probleme, koliziju koju pravi želja za sportskim dokazivanjem naspram ustaljenog gradskog života, običaja i potrebe za poslom i preživljavanjem koje postavljaju Beograd i Jugoslavija u vreme između dva svetska rata. Osim kroz glavne protogoniste, gradski kulturno socijalni život Beograda je predstavljen i kroz puno sporednih likova koji pripadaju različitim klasama društva, kroz njihova razmišljanja, postavljanje prema životu i sitnim radostima.

U TOP 20 najbolje rangiranih filmova, našla su se i sledeća bioskopska ostvarenja:

11. Dara iz Jasenovca 8.2
12. Hadersfild 8.2
13. Underground 8.1
14. Montevideo, vidimo se! 8.1
15. Južni vetar 8.1
16. Nebeska udica 8.1
17. Ubistvo s predumišljajem 8.1
18. Crna mačka beli mačor 8.0
19. Rane 8.0
20. Tito i ja 8.0

Pratite nas i na društvenim mrežama INSTAGRAM,FACEBOOK i YOUTUBE

Foto Printskrin Instagram/Promo Telekom

Izvor Film i TV

Advertisement