Projekcijom
filma „Istina“, japanskog reditelja Hirokazua Kore-ede, počelo je 76. izdanje
najstarijeg filmskog festivala na svetu u Veneciji. Za glavnu nagradu Zlatnog
lava, konkuriše 21 ostvarenje.
Uprkos
kritikama da najstariji filmski festival ne bi trebalo da se pretvori u
platformu za naslove iz „multipleks“ bioskopa, Venecija je definitivno označena
kao oskarovski predpremijerni štand.
Krenimo
samo od prednastavka Betmen sage – filma Džoker sa Hoakinon Finiksom ili
naučnofantastične drame Ad astra sa Bredom Pitom do čak dva ostvarenja
platforme „Netfliks“ – drame Bračna priča sa Skarlet Johanson i političkog
trilera Perionica sa Meril Strip. Svi su, pomalo iznenađujuće, u konkurenciji
za Zlatnog lava.
„Ne
znam tačno koji se filmovi smatraju blokbasterima, ta definicija je veoma
široka i ponekad se prišiva i nekim velikim delima. Ne mogu da kažem da su
blokbasteri filmovi koje volim ili ne volim“, kaže predsednica glavnog žirija,
Lukresija Martel.
Srpskih filmova, nažalost, nema na 76. Mostri. Ali na Lido se vratio Emir
Kusturica u ulozi predsednika žirija za najbolji debitanski film. Ovde je i
debitovao sa “Sećaš li se Doli Bel” i osvojio prvu veliku festivalsku nagradu –
Zlatnog lava za najbolji prvi film.
„Stekao
sam kritičku distancu prema svojoj prošlosti. Godine 1981. ovde sam prvi put
prepoznat na međunarodnoj sceni, a sada u ulozi onog koji traga za dobitnikom
prvog Zlatnog lava, osećam se kao krivac koji se vraća na mesto zločina“,
ističe Emir Kusturica, predsednik žirija za najbolji debitantski film.
Da
na Mostri ipak nije sve samo Holivud, ohrabruje učešće kanadskog sinaeste Atoma
Egojana, čilenaca Pabla Larena, ali pre svega Romana Polanskog koji je snimio
film Optužujem. To nije ni prvi ni poslednji film o aferi Drajfus, ali je
Polanski prvi reditelj koji je i sam optužen i koji je za Amerikance i dalje
optuženi u bekstvu.