Na
15. jubilarnom filmskom festivalu „Slobodna zona“ koji će biti održan od 7. do
12. novembra 2019. godine, u sedam bioskopskih dvorana u Beogradu, Novom Sadu i
Nišu u okviru takmičarske selekcije „Horizonti Balkana“ biće prikazano šest
ostvarenja, među kojima najviše pažnje izaziva hrvatski film „Dnevnik Diane
Budisavljević“ rediteljke Dane Budisavljević.
Srpska
premijera ostvarenja koje govori o Diani Budisavljević, Austrijanki, udatoj za
Srbina u Zagrebu, koja je organizovala akciju spasavanja i zbrinjavanja oko
10.000 srpske dece iz ustaških logora u Hrvatskoj tokom Drugog svetskog rata,
zakazana je za 11. novembar.
Film
je na Pulskom filmskom festivalu 2019. godine osvojio šest nagrada. Predstavlja
crnobelu fuziju igranog, dokumentarnog i arhivskog materijala, dramatizacije
autentičnih događaja, komponovane eksperimentalne i klasične muzike.
Izbor
za selekciju Horizonti Balkana napravili su Jelena Maksimović i Ivan Bakrač, a
obeležiće ga filmovi koji se bave alarmantnim porastom nasilja i desnog
ekstremizma, etničkim i socijalnim tenzijama, ali i aktivizmom i načinima borbe
protiv nedemokratskih režima, paralelnih kriminalnih struktura i
nezajažljivosti liberalnog kapitalizma.
Dugometražni dokumentarni film Andreja Korovljeva Tusta približava nam
život Branka Črnca Tuste, frontmena legendarnog pank-rok benda „KUD Idijoti“ iz
Pule.
Kroz
arhivske materijale i intervjue s članovima benda, kolegama i savremenicima,
film govori o neočekivanom proboju i meteorskom usponu pulskog sastava,
ograničenim aktivnostima benda i zabranama koje su doživljavali usled rata i
nacionalizma u Hrvatskoj.
Film
makedonske rediteljke Teone Strugar Mitevske Bog postoji: njeno ime je
Petrunija imao je premijeru na ovogodišnjem Berlinalu gde je dobio Nagradu
ekumenskog žirija. Film je dobitnik nekoliko nagrada na letnjim festivalima i
favorit publike.
I
dokumentarni film srpske autorke Jelene Radenović Umetnost sećanja podseća nas
na nasleđe prošlosti. To je film o monumentalnim spomenicima podignutim u
periodu socijalizma na tlu bivše Jugoslavije.
Minimalistički
debitantski film Čudovišta rumunskog reditelja Mariusa Olteanua okreće se
unutrašnjoj, ličnoj borbi i preispituje odnos glavnih protagonista kroz njihove
susrete sa potpunim strancima.
U
dokumentarnom omnibusu Palata za narod bugarskih reditelja Georgija Bogdanova i
Borisa Misirkova glavni protagonisti su građevine u Moskvi, Sofiji, Bukureštu,
Berlinu i Beogradu koje predstavljaju remek-dela arhitekture iz perioda
socijalizma i svedoče o istorijskim preokretima u Istočnoj Evropi u drugoj
polovini 20. veka.
Arhivski
materijali, intervjui, savremeni snimci, glasovi naratora i citati grade
strukturalno kompleksan omaž ovim izuzetno značajnim građevinama.
Petnaesti jubilarni filmski festival
„Slobodna zona“, 7. novembra, otvara film Areta Frenklin – Amejzing grejs () u
Kombank dvorani, Kulturnom centru Novog Sada i niškom „Sinepleksu“.