Za Beogradskog pobednika i
druge nagrade, ove godine u Glavnom
takmičarskom programu za FEST 2020. nadmeće
se dvadeset filmova iz
Srbije, Francuske, SAD, Irana, Italije, Grčke, Slovenije, Australije, Bugarske,
Brazila, Češke, Severne Makedonije, Sudana, Saudijske Arabije, Hrvatske, Danske
i Kolumbije.
– Ono što zasigurno ne dominira u tim izuzetno jakim autorskim
filmovima jeste optimizam, no i ukoliko ga je moguće osetiti, proizvod je
neosnovanih nadanja i vere u to da na kraju uvek sve bude dobro. Junaci filmova
Glavnog programa 48. FESt-a jesu ljudi najčešće čudnih i u manjoj meri čudesnih
sudbina čija budućnost tek donekle zavisi od njih samih. Naviknuti na
ograničenja koja im nameću najrazličitije društvene i porodične, tj.
tradicionalne stege, junaci filmova dominantno su okrenuti uvođenju evolutivnih
životnih promena radi ostvarenja krajnjeg cilja, koji najčešće ne biva
dostignut – izjavio je umetnički direktor FEST-a, Jugoslav Pantelić.
Jedan od takvih filmova, u kojima cilj ne biva dostignut,
je Samo 6,5, iransko
ostvarenje reditelja Saida
Rustajia, koji prati Samada, pripadnika specijalnih policijskih snaga za
borbu protiv narkotika, u gradu prepunom zavisnika od droge. Vrhunski iranski
film o narko-dilerima, istovremeno uzbudljiv krimić ali i oštra kritika mnogo
širih društvenih prilika. Najgledaniji iranski film (koji nije komedija) u
istoriji ove zemlje.
Nasuprot ovom ostvarenju je australijski film Mlečni zubi, rediteljke Šenon Marfi, koji se takođe, između ostalog,
bavi i pitanjem droge, ali na jedan dosta pitkiji način, budući da je u pitanju
komedija. Glavna junakinja je Mila, teško bolesna tinejdžerka koja se
zaljubljuje u sitnog dilera droge, što njene roditelje dovodi do očajanja. Ona
pokazuje svima oko sebe kako izgleda živeti život kad nemaš šta da izgubiš.
Film je prikazan u takmičarskom programu Venecije.
Prošlogodišnji festival u Lokarnu otvorio je debitantski film
italijanske rediteljke Đinevre
Elkan – Kamo
sreće. Kritičari ga zovu pravim crowd-pleaser filmom – neočekivano zabavna, lagana, i
sentimentalna priča o razvodu ispričana kroz perspektivu šestogodišnje
devojčice.
Još jedan film koji ulazi u strukturu porodice je Dama herc, erotska drama rediteljke Mej el-Tuki. Glavna junakinja je Ana,
briljantna i posvećena advokatica koja vodi naizgled savršen život sa mužem i
njihovim kćerkama bliznakinjama. Kada njen otuđeni pastorak dođe da živi sa
njima, sve jača žudnja dovodi Anu u opasnu situaciju i pokreće niz događaja
koji prete da unište njen svet. Film je osvojio nagradu publike za najbolju
internacionalnu dramu na Sandensu, a glavnu ulogu tumači čuvena danska glumica
Trine Dirholm.
Rušenje postojećeg i formiranje novog sveta tema je koja je
obrađena i u komediji Otpisan, grčkog
reditelja Zahariasa Mavroeidisa; u kom
Aris, neuspešni biznismen u tridesetim godinama, nalazi sklonište u domu svog
dede, odavno preminulog veterana iz Drugog svetskog rata. Kada ponovo počne da
se viđa sa starim prijateljima, život u konzervativnom predgrađu u kome žive
generali pretvara se u poželjan nov početak.
O jednoj specifičnoj porodici u širom kontekstu govori i Monos, najuspešniji kolumbijski film iz prošle
godine, u režiji Alehandra Landesa i Aleksisa
Dos Santosa. Ovo ostvarenje prati osam tinejdžera-gerilaca koja živi u
napuštenom bunkeru u jednoj južnoameričkoj zemlji, a kritičari ga opisuju kao
psihodelični triler koji kombinuje Apokalipsu
danas i Gospodara
muva. Prikazan je u Berlinu i na Sandensu, gde je osvojio specijalnu
nagradu žirija.
U Glavnom takmičarskom programu našla su se dva domaća
ostvarenja – dugoočekivani drugi film Mladena Đorđevića, Sumrak u bečkom haustoru, i OtacSrdana
Golubovića. Otac će
otvoriti FEST, i to odmah nakon svetske premijere na Berlinalu.
Od regionalnih naslova očekuju nas dobro poznata imena kao što
su Milčo Mančevski i
njegov novi film Vrba,
nagrađivani slovenački reditelj Damjan
Kozole sa dramom Polusestra, kritika
katoličke crkve u filmu GlasOgnjena
Sviličića, i debitantska psihološka drama Mater Jure
Pavlovića.