Connect with us

FILM

Reditelji filma NEOBIČNI o susretu sa svetom AUTIZMA – oni koji ne mogu podsetili su nas koji ne želimo zašto je važno PRIČATI!

Published

on

Od 19. decembra na velika platna domaćih bioskopa stiže moćna emotivna priča o životu u svetu obolelih od autizma, i o tome koliko oni koji imaju ograničenja u komunikaciji ili ne komuniciraju uopšte mogu da nateraju takozvane „normalne“ ljude da ponovo uspostave međusobne veze na koje su davno zaboravili. Reditelji filma Neobični Erik Toledan i Olivije Nakač u ovom svetu žive već dve decenije i prenose nam na okom kamere svoja iskustva, a mi vama najzanimljivije isečke iz intervjua u kom opisuju svoj poslednji film.

Kako su nastali “Neobični”?

Erik Toledano: Film NEOBIČNI je plod dvadesetogodišnjeg truda. Godine 1994. bili smo redari na letnjem kampu i ja sam morao da dobijem diplomu da bih postao reditelj (BAFD). Tu sam upoznao Stefana Benamua, osnivača asocijacije „Tišina Pravičnih (Le Silence des Justes)“, koja brine o autističnoj deci, adolescentima i njihovoj integraciji u društvo. Izgubili smo kontakt. Nakon nekog vremena je primio autističnog člana moje porodice pod svoje okrilje. Jednog dana Olivije i ja smo odlučili da posetimo kamp koji on vodi u brdima. Impresionirala nas je energija i humanost kojom odišu Stefan i njegov tim. Hemija koja postoji između te dece i njihovih negovatelja nas je oduševila.

Olivije Nakač: Malo kasnije, Stefanu je bio potreban šestominutni film da predstavi svoje udruženje. Nadao se da će skupiti sredstva jer je imao problema sa nabavkom potrebnih pomagala. Tako da smo uzeli našu malu kameru i krenuli u Sen Deni, na isto mesto na kojem ćemo dvadeset godina kasnije snimati film NEOBIČNI. Upoznali smo mladog nastavnika Dauda Tatua koji je takođe radio sa autističnom decom. I ponovo je ovo novo iskustvo ostalo duboko urezano u našim sećanjima…

Erik Toledano:  Već smo pomislili, kakav neverovatan kontekst za pričanje priče i snimanje filma. Ali tek smo počinjali i skromno smo smatrali da još uvek nemamo sredstva da se pozabavimo ovom temom. Jednostavno nismo bili spremni. To nas nije sprečilo u tome da ostanemo bliski sa ovim ljudima koji su nam se jako dopadali i koji su nam bili prijatelji. Pre četiri godine, Canal+ nam je dao potpunu slobodu za materijal od 26 minuta. Mi smo, naravno, izabrali da predstavimo njihove karijere i ono čime se bave u dokumentarcu pod nazivom TREBALO BI SNIMITI FILM O…

Olivije Nakač: … dokumentarac o Stefanu i Daudu koji su u međuvremenu postali direktori udruženja „Le Relais IDF“. Ova organizacija brine o autističnim mladim ljudima, ali se takođe zalaže za društvenu i profesionalnu integraciju mladih iz siromašnih sredina. Istina je da se ideja da se ovaj film snimi pominjala nakon svakog našeg igranog filma. Dobijala je na snazi, a kontakt koji smo održavali sa dva udruženja od 2000. godine definitivno je izoštrio naše razumevanje za hendikepirane i doprineo stvaranju filma kao što je NEDODIRLJIVI (The Intouchables) .

NEOBIČNI je verovatno sažetak svih opsesija koje se provlače kroz naše filmove: grupa koja nešto radi, kao u SAMBI i partnerstva kao u NEDODIRLJIVIMA i HAJDE DA BUDEMO PRIJATELJI.

Erik Toledano: Naši filmovi uvek govore o neverovatnim susretima. Ovaj je imao posebnu dimenziju: kako ljudi koji malo komuniciraju ili ne komuniciraju uopšte mogu da nateraju takozvane „normalne“ ljude koji u našem društvu više ne komuniciraju da komuniciraju. U ovim udruženjima postoji harmonija i mešavina kultura, religija, identiteta i neobičnih prošlosti koja bi trebalo da inspiriše mnoge ljude…

Kada ste odlučili da snimate, kako je izgledao taj process?

Erik Toledano: Dve godine smo se potpuno posvetili udruženjima. Scene iz filma, kao ona u kojoj Valentin beži, su stvarna iskustva.

U filmu NEOBIČNI, prikazujemo autistične mlade ljude, roditelje i negovatelje, ali i doktore, zdravstvene radnike i socijalne službe (IGAS). Nismo smeli da dozvolimo da odlutamo predaleko od istine, ili joj budemo preterano blizu. Period posmatranja je bio veoma poučan i scenario je napravljen na osnovu svakodnevnih iskustava. Takođe, naša motivacija se nakon dve godine povećala. Ako smo na početku osećali veliku želju da snimimo ovaj film, vremenom se to pretvorilo u potrebu.

Olivije Nakač: Bilo je nemoguće baviti se ovom temom bez potpunog razumevanja, bez posedovanja svih kompleksnih problema. Morali smo da upijemo tehničku stranu priče da bismo time mogli da pokrenemo fikciju koju smo želeli da stvorimo.

Erik Toledano: Kad bi samo nadmudrili temu. U okviru tog univerzuma, recimo, čujete jezik koji je težak za razumevanje ako dolazite spolja. Postoji ogroman broj nerazumljivih akronima kao što su ARS, MDPH, IME USIDATU… koje svi, izgleda, znaju napamet. Takođe smo želeli da prikažemo laki humor koji smo primetili u timovima.

Olivije Nakač: Ideja je bila da u film uključimo prave redare i autistične mlade ljude, da pomešamo stvarnost i fikciju i tako narušimo intimu likova, njihovu svakodnevnicu i lične probleme.

Zašto ste izabrali Vensana Kasela i Redu Kateb da igraju Bruna i Malika?

Erik Toledano: Već duže vreme smo njihovi obožavatelji. Pre nego što napišemo bilo šta, potreban nam je početni podsticaj. Za nas su to uglavnom glumci. Divimo se Vensanovom talentu „transformacije“, njegovoj sposobnosti da „ukrade“ gestove i figuru ljudi koje igra. Svidelo nam se da igra ulogu čoveka koji nije baš opušten sa devojkama. Što se tiče Reda, posmatrali smo ga kako napreduje iz filma u film. On glumi veoma suptilno i realistično, veoma harizmatično. On takođe može istinski otelotvoriti neki lik. Njihova saradnja je mogla da donese nešto dobro filmu. Želeli smo da iskoristimo njihovu energiju.

Koji je bio vaš sledeći korak?

Olivije Nakač: Pokušali smo nešto rizično. Imali smo odvojene sastanke sa njima i rekli smo im: „Imamo ideju za film, nemamo još uvek scenario, ali predlažemo vam da provedete dva sata sa nama u jednom od ta dva udruženja. Ako nemate vremena, ili želju, prekinućemo na licu mesta. Nema problema. U suprotnom, otići ćemo zajedno i ako vam bude bilo dosta nakon sat vremena, nećemo vam uzeti za zlo“. U principu, ništa nismo rizikovali. Sve što treba da uradite je da provedete nekoliko minuta u „Tišini Pravičnih“, ili „Relais IDF“ da bi se desilo nešto snažno.  Bili smo ubeđeni da imamo pravu formulu. Obojica su došli i iste večeri nam poslali skoro identične poruke: „Ne treba nam scenario da bismo nastavili ovu avanturu sa vama“.

Erik Toledano: To nam je dalo krila. Upoznali smo jednog sa drugim. Nisu se poznavali, ali su želeli da rade zajedno.

Kako ste pronašli autističnu decu koja igraju u filmu?

Erik Toledano: „Skrolujući“ kroz sva pariska udruženja i udruženja u okolini Pariza, pronašli smo Turbulencije (umetničku grupu koja zapošljava ljude sa problemima u komunikaciji, koji pate od autizma i slično). Ustanova Službene Pomoći Radom nalazi se u cirkuskom šatoru u Port Danijer i ponudili smo da organizujemo pozorišnu radionicu. U toj radionici smo upoznali  Bendžamina Lesjera koji igra Žozefa. On ima pobedničku ličnost. On nije govorio, ili je komunicirao nasumično, izgovarajući imena francuskih pevača, ili postavljajući jedno te isto pitanje iznova i iznova: „Šta su rekli u vremenskoj prognozi večeras?“ Ubrzo smo shvatili da je uživao u radionici. Počeli smo da se ophodimo sa njim kao sa bilo kojim drugim glumcem: ponudili smo mu ulogu. Njegovi roditelji su nas upozorili da će biti komplikovano. Nikada nije nosio kravatu, kaiš ili čarape. Takođe, nije podnosio da mu neko dodirne kožu ili kosu. U toku 25 dana snimanja, uspeli smo da stavi kravatu, kaiš i čarape, našminkali smo ga i napravili frizuru. Shvatili smo da se Bendžaminu svidela kostimografska ekipa, Izabel, a posebno Marin, garderoberka. One su uz pomoć ljubaznosti i psihologije uspele da ga ubede da obuče ono što su one izabrale. Marin je na kraju igrala ulogu Brižit, mlade radnice u kompaniji u kojoj Žosef radi. Niko drugi nije to mogao da igra. Ona se protivila: „Ali ja nisam glumica!“ Rekli smo joj: „Veruj nam…“ I bila je savršena.

Continue Reading
Advertisement